Moi Drodzy! Dzisiaj pod lupą często występujące dwa sformułowania, które znajdziemy na opakowaniach różnych produktów spożywczych typu natural & healthy. Ich celem jest podniesienie atrakcyjności oraz zachęcenie nas do zakupu produktu przez domyślne budowanie przekonania o ich zdrowotności. Jak to jest z tym hasłem „bez cukru”, a jak w przypadku „bez dodatku cukru„? 

Czy bez dodatku cukru oznacza, że w magicznej tabeli kaloryczności w wierszu „w tym cukry” będzie wielkie zero? Niby to samo, a jednak zupełnie co innego… A jak to jest na prawdę, dowiecie się czytając o moim małym doświadczeniu przed półką sklepową, które uświadomiło mnie, że warto wyjaśnić znaczenie tych dwóch pojęć.
Moje ostatnie doświadczenie zakupowe wprawiło mnie w dość duże zwątpienie. To znaczy, że nie każdy może rozumieć co oznacza hasło „nie zawiera cukru”, bądź „bez dodatku cukru”. Dodatkowo na opakowaniach występują chwytliwe zbudowane sformułowania, które budują nam mylne przekonanie, że wybrany produkt w domyśle jest „zdrowy”. I na tych chwytach chciałabym się skupić.

Czytamy etykiety?

Wnikliwie czytacie etykiety, czy raczej brakuje czasu i front opakowania wystarczy? Ja się przyznam, że czasem przy pierwszym wrażeniu zdarza mi się ulec sztuczką marketingowym, które znajdują się na froncie etykiety… tak więc wracając do mojej historii.

Robiąc szybkie zakupy postanowiłam kupić małą ale wartościową przekąskę. Pomyślałam, że jakiś baton typu healthy będzie w sam raz. Udałam się do odpowiedniego działu ze zdrową żywnością i szybko szukam… I tak, po chwili przed moimi oczami w kategorii batony pojawia się wielkimi literami napis „ZERO CUKRU”, a po chwili zwątpienie i po głębszej analizie doczytuję magiczne słowo, napisane drobnym drukiem… I tak w tym momencie pojawiła się moja konsternacja na twarzy… Zaczęłam analizować sygnały jakie dotarły do mojej świadomości… Najpierw mój mózg odczytał informacje „O bez cukru! Super, biorę”, później pojawił się zdrowy rozsądek i podejrzenie… Baton bez cukru? Nie może być! Analiza: dodatek zbóż oraz orzechów, tak więc w tabeli znajdziemy węglowodany o określonej wartości kalorycznej, a jak daktyle to w tym cukry proste! I w tej chwili doczytuję drobnym drukiem, słowo „dodatku”… Kolejna myśl po odkryciu prawdy – ile osób się na to nabrało? Ile osób miało takie wrażenie jak ja i nie mając czasu na doczytanie wrzuciło produkt do koszyka bez namysłu?! Niewiarygodne jak szybko można oszukać mózg! Zmiana wielkości czcionki i gra słów sprawiła, że od razu chciałam go kupić z myślą odnalezienia produktu idealnego.

Bądź czujny

Wybierając produkty trzeba być uważnym, tak więc poświęćmy te parę sekund więcej i nie ulegajmy pierwszemu wrażeniu. Produkty bazujące na surowcach zwierających skoncentrowane źródła cukru, takie właśnie jak daktyle, czy inne owoce w swoim składzie zawierają dość wysoką jego zawartość i jest to oczywiste. Owoce same w sobie są naturalnym źródłem cukrów, ale przy tym są zdrowe i wartościowe pod względem witamin, minerałów czy błonnika (uwaga! zachowanie swoich funkcjonalnych właściwości zależy od procesu technologicznego, tak więc często w produktach spożywczych po obróbce, oprócz funkcji słodzącej, nie wnoszą nic wartościowego do produktu). Nie jest nic w tym złego, że cukry w tabeli występują, jednak osoby, które go ograniczają muszą być czujne na zagrywki marketingowe. Pomimo tego producenci mają prawo je oznaczać jakobez dodatku cukru, a do tego zabawa czcionką i napis „dodatku” znika przy pierwszym wrażeniu…

Szybkie pytanie: co widzicie na pierwszy rzut oka?

Źródło: www.bdsklep.pl

Oczywiście nie musimy rezygnować z takich produktów i od razu ich skreślać. Wszystko zależy od naszej diety i tego co wymagamy pod względem składu. Zależy czym się kierujesz i jaki jest Twój cel. Jeśli Twoim kryterium oceny jest zawartość rafinowanego cukru, raczej go unikasz, a jeśli masz ochotę na zdrową, słodką przyjemność to kupujesz 😀

Produkty takie jak baton owocowy Dobra Kaloria, Batony BA!, Veggie protein, RAW PALEO, batony owocowe CHLORELLA i wiele innych, mogą być traktowane jako energetyczna przekąska, część posiłku potreningowego, ale z tyłu etykiety cukry będą występowały. Osoby, które muszą uważać na zawartość cukru w diecie tj. osoby z insulinoopornością czy cukrzycą, powinny w przypadku takich produktów zachować szczególną ostrożność.

Dodatkowo oświadczenia marketingowe, które podkreślają walory funkcjonalne danego produktu, często mają na celu odwrócenie nasze uwagi od zawartość tylnej etykiety, a to właśnie tam znajdziecie wszystkie niezbędne informacje, które pomogą Wam ostatecznie zdecydować.

A jak to interpretuje prawo żywnościowe?

żywność bez dodatku cukru” oznacza żywność bez: (i) żadnego dodatku monosacharydów lub disacharydów; (ii) żadnego dodatku środków spożywczych zawierających monosacharydy lub disacharydy stosowanych ze względu na swoje właściwości słodzące;

Interpretując powyższe prawo: sformułowaniem „bez dodatku cukru” możemy oznaczać produkty, w których środek spożywczy:

– nie posiada dodanego cukru w czystej postaci

– zawiera naturalnie występujące cukry – np. cukry pochodzące z mleka, owoców lub warzyw

– biały cukier zastąpiony jest inną jego formą – np. miód lub cukier kokosowy (wpływ na wartość indeksu glikemicznego).

Natomiast „bez cukru” możemy oznaczać środki spożywcze, które nie zwierają dodatku cukru, ani produktów będących jego źródłem tj. miód, czy mleko. Jak to się dzieje, że takie produkty są słodkie? To efekt dodatku substancji słodzących.

I tak rozpoczęłam ostatnio od poszukiwań nowych, zdrowych przekąsek, dlatego wykonałam mały screening rynku. Dość wnikliwie zaczęłam przeglądać ofertę batonów typu natural & healthy i szczególną uwagę zwróciłam w jaki sposób producenci waloryzują swoje produkty, poprzez wzbogacanie frontu opakowania o różne oświadczenia np. używając języka angielskiego: sugar free, 1 g sugar, no added sugar, free from sugar itp. Mój numer jeden w claim’ach to *50% mniej cukru, mniej tłuszczu. Od razu zastanowiła mnie ta gwiazdka przed 50%.. Poniżej przykład genialnej sztuczki marketingowej:

Źródło: https://allegro.pl/oshee-vitamin-musli-bar-malina-czekolada-25g-baton-i7334300666.html#

Drobnym drukiem wyjaśnienie, iż 50% procent mniej cukru i tłuszczu odnosi się tylko do oferty batonów firmy! Sprytnie… ale my nie damy się oszukać!

Z mojej strony  polecam, z uwagi na niską zawartość cukrów prostych i bogactwo prostych składników:

Żródło:https://www.groupon.pl/deals/proteinowe-batoniki-veggie
Źródło: https://czytamyetykiety.pl/products/baton-proteinowy-raw-paleo-wulkan-orzechow-max-sport/

A tym czasem, jakie są Wasze doświadczenia zakupowe związane z tematem zawartości cukru w produktach spożywczych? Jeżeli mieliście jakieś niespodzianki po zakupie danego produktu, koniecznie się podzielcie! 

One thought on “Bez dodatku cukru”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *