Powoli powracamy do produktów organicznych, które swoje właściwości funkcjonalne zawdzięczają naturze. Awokado to owoc, który posiada wiele właściwości leczniczych i wartości odżywczych. Ze względu na zawartości kwasu oleinowego może być traktowany jako produkt funkcjonalny. Jajko i kiełki różnych roślin też są bogate w składniki bioaktywne.

Zachęcam do przygotowania funkcjonalnej i bioaktywnej pasty jajecznej z awokado. To mieszanka zdrowia!

Słowem wstępu o właściwościach prozdrowotnych użytych składników do funkcjonalnej pasty.

Awokado

Jak wspomniałam wcześniej awokado bogate jest w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, gównie omega-9 (kwas oleinowy). Ich zawartość sięga średnio 20-30%. Przyczyniają się do obniżenie złego cholesterolu LDL i podnoszą wartość dobrego HDL. Zawiera dobrą proporcję nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6. Kombinacja tych dwóch kwasów tłuszczowych jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nasz organizm nie jest w stanie ich samodzielnie wytworzyć, dlatego musimy dostarczać je wraz z pokarmem. Bogactwo prozdrowotnych tłuszczy to jedna z wielu zalet. Awokado jest źródłem potasu, który odpowiada za regulację ciśnienia we krwi. Dodatkowo zawiera witaminy z grupy B (w tym kwas foliowy), jak również znajdziemy w nim sporo witamin C, E i A.

Jaja jako białko wzorcowe

Jajka są źródłem pełnowartościowego białka – to białko wzorcowe, które zawiera wszystkie aminokwasy. Znajdziemy w nich witaminy A,D, E i K oraz witamin z grupy B. Bogactwo składników mineralnych, tj. fosfor, potas, sód, wapń, żelazo, magnez, miedź, cynk i selen. W żółtku jest beta-karoten i luteina, która korzystnie wpływa na wzrok i chroni oczy przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB.

Antynowotworowe właściwości – kiełki brokuła

Kiełki brokuła oprócz pikantnego smaku kryją w sobie właściwości antynowotworowe, ponieważ zawierają bardzo duże ilości sulfofranu. Zawartość sulfofranu w kiełkach jest 20-30 razy większa niż w dojrzałej roślinie! Kiełki brokuła pomagają obniżyć ciśnienie krwi, zapobiegają chorobom układu krwionośnego i udarom mózgu, a także dzięki wysokiej zawartości antyoksydantów wzmacniają układ odpornościowy i nerwowy.

Oliwa z oliwek

Oliwa z oliwek jest źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Nie ma w niej cholesterolu, a obniża ilość „złego” (LDL) i podnosi poziom „dobrego” cholesterolu (HDL). Zawarty w oliwie kwas oleinowy korzystnie wpływa na nasze zdrowie i chroni nas przed astmą oraz alergicznym zapaleniem błony śluzowej nosa. Ponadto zawiera przeciwutleniacze – polifenole i witaminie E. Czyli również wykazuje działanie antynowotworowe, zapobiegając tworzeniu się wolnych rodników. W ten sposób przeciwdziała procesom starzenia się, ponieważ wzmacnia błonę komórkową. Oliwa z oliwek też jest bogatym źródłem witamin: A, E, D i K.

Połączenie tych czterech składników to prawdziwa bomba funkcjonalnych właściwości dla naszego zdrowia!

Zapraszam do zapoznania się z artykułem „Funkcjonalna moda”. Odkrywamy w nim, które produkty zasługują na bycie w grupie produktów funkcjonalnych oraz jak interpretować i weryfikować etykiety.

Czas przygotowania: 15 minut 

SKŁADNIKI:

  • 3 jaja (ugotowane)
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 awokado (dojrzałe)
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • kiełki brokuł (mogą być dowolne)
  • przyprawa suszone pomidory
  • 2 – 4 łyżki oliwy z oliwek
  • sól himalajska i pieprz

PRZYGOTOWANIE

1. Ugotować jajka, tak aby miały półpłynne żółtko (gotować 6 minut od momentu zagotowania wody, następnie szybko zalać zimną wodą i ostudzić). Obrać ze skorupek, posiekać w kosteczkę i włożyć do miseczki. Czosnek zmiażdżyć i posiekać.

2. Awokado umyć, obrać, a miąższ pokroić w kosteczkę. Pestkę usuwamy. Pokrojone awokado skropić sokiem z cytryny i wymieszać razem z czosnkiem. Przełożyć do jajek, wymieszać. Doprawić suszonymi pomidorami, solą oraz zmielonym pieprzem.

3. Dodać oliwę, sok z cytryny oraz kiełki brokuł. Wymieszać. Można udekorować suszonymi pomidorami i kiełkami brokuł.

Gotową pastę przełożyć do czystej miseczki.

Przechowywać w lodówce przez 3 – 4 dni.

PROPOZYCJA PODANIA:

Gotową pastę włożyć do miseczki, posypać suszonymi pomidorami oraz kiełkami brokuł. 

Pastę można stosować na pieczywo lub jako dodatek do pokrojonych warzyw.

Dajcie znać, czy Wam smakowało 😉

One thought on “Funkcjonalna pasta jajeczna z awokado”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *