Skład gotowych płatków śniadaniowych często pozostawia wiele do życzenia, nic w tym dziwnego, że szukamy zdrowszych i smaczniejszych alternatyw. Od jakiegoś czasu na popularności zyskuje specjalna mieszanka płatków zbożowych z różnymi dodatkami – granola. Zalana mlekiem lub jogurtem może stanowić sycący i wartościowy posiłek.

Płatki granola uchodzą za zdrowe, pełno wartościowe płatki śniadaniowe, które warto włączyć w dietę. Prawda, posiadają dużo wartości odżywczych, ale niestety skrywają też pułapki, które przyczynić się mogą do zyskania dodatkowych kilogramów. Czas na obiecany przegląd płatków granola!

Granola – to nic innego jak mieszanka kilku składników, takich jak płatki (pszenne, owsiane, kukurydziane), połączone z innymi składnikami typu orzechy (włoskie, migdały, laskowe), otręby, suszone/liofilizowane owoce (rodzynki, żurawina, śliwki itp.) z dodatkiem słodu i substancji słodzącej (cukier, miód). Tak dobraną kompozycję składników piecze się w piekarniku, aż do momentu uzyskania pożądanego stopnia chrupkości. Choć musli i granola to podobne do siebie produkty, to różni je okrywająca granolę słodka glazura. 

Zdrowa strona granoli – dlaczego warto ją jeść i kiedy?

Przysmak ten dostarcza dużej dawki błonnika pokarmowego, który odpowiedzialny jest za tempo przemiany materii oraz za poprawę perystaltyki jelit. Dodatkowo zachowamy wrażenie sytości na dłużej.

Za sprawą mieszanki płatków, bakalii i miodu, granola jest źródłem witamin, szczególnie z grupy B. Witamin z grupy B zapewniają właściwą pracę układu nerwowego, a co za tym idzie, odpowiadają za stan zdrowia psychicznego. Ponad to granola jest bogata w minerały: żelazo, wapń, magnez i fosfor.

Płatki granola cechują się wysoką wartością energetyczną, dlatego zaleca się jeść ją z rana (w 100 gramach ponad 400 kcal). Nasz organizm będzie miał czas, aby móc ją spożytkować do codziennych aktywności. 

Granola, a „czystość” etykiety

Głównym problemem sklepowej granoli jest fakt, że w składzie oprócz wartościowych płatków zbożowych, orzechów czy owoców, znajdziemy szereg zbędnych dodatków do żywności.

Jak wspominałam cechą wyróżniającą granolę jest słodka glazura, pod którą kryją się zdrowe składniki. Inaczej jest to „słodka pułapka” dietetyczna. Granola, która jest dostępna w sklepach, jest wypełniona substancjami słodzącymi w różnej postaci: cukru, glukozy, miodu, karmelu, syropu glukozowo-fruktozowego albo innych alternatywnych syropów słodzących. Niektóre warianty smakowe zawierają nawet 23 gramy cukru w 100 gramach produktu! Zbędnymi dodatkami (choć nie zawsze niebezpiecznymi) są utwardzone tłuszcze, regulatory kwasowości, emulgatory, spulchniacze oraz konserwanty. Odnośnie dodatku aromatów mam neutralny stosunek, nie szkodzą, a wzmacniają wrażenia smakowe (więcej o aromatach i ich oznaczeniu na etykiecie znajdziesz tutaj).

Poniżej znajdziecie zestawienie granoli, zawierającej w swoim składzie przeróżne substancje słodzące.

Czy istnieje granola idealna?

Przeglądając półki sklepowe i czytając listę składników granoli myślałam, że znalezienie takiej bez szeregu substancji słodzących jest nie możliwe. Prawie w każdej wymienione są miniumum dwie substancje słodzące. Najwięcej cukru jest w granoli o smaku czekoladowy (ponad 20 g/ 100 g produktu).

Z uwagi na ilość cukru, ten typ żywności nie zalecam osobom z nadwagą, czy cukrzykom. Jeśli ograniczasz spożycie cukru, zwrócić uwagę na jego rodzaj i ilość w 100g.

W znikomej ilości jest dostępna granola zawierająca zdrowsze alternatywy cukru, które szybko nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Przykładem jest granola Symbio, która w swoim składzie zawiera naturalny zamiennik cukru – ekologiczną inulinę. Inulina wykorzystywana jako substancja wspomagająca kontrolowanie glikemii w cukrzycy typu 2, ponieważ obniża poziom glukozy we krwi. Uważam, że jest godna polecenia, a cena nie jest w cale taka straszna – ok. 10 zł za duże opakowanie 350 g. 

Godna uwagi jest również granola od Feel Fit. W prawdzie zawiera cukier i syrop ryżowy, ale ilość substancji słodzącej nie przekracza dwóch składników i zawartość cukrów prostych na 100 g produktu jest poniżej 20 g.

Jakiej granoli szukać?

Wybierając granolę z dodatkiem owoców, zwróć uwagę na ich rodzaj. Wybieraj liofilizowane zamiast suszone. Liofilizacja jest zdrową metodą utrwalania żywności, a tym samym nie wymaga dodawania cukru do owoców (tak jak w przypadku większości owoców suszonych). Dodatkowo, wartość odżywcza owoców liofilizowanych jest bardzo wysoka!

Szukaj takiej granoli, gdzie:

  • zawartość mieszanki zbożowej stanowi ponad 50%
  • deklaruje na opakowaniu wartość odżywczą witamin i minerałów
  • zawartość cukru na 100 g stanowi mniej niż 20 g
  • cukry pochodzenia naturalnego stanowią większość wartości odżywczej dla cukrów
  • zawiera alternatywne dla cukru substancje słodzące (melasa, nierafinowany cukier trzcinowy, syrop ryżowy, inulina, miód, czy syrop z daktyli)
  • zawiera liofilizowane owoce.

Podsumowując

Moi Drodzy! Warto zatem przed zakupem granoli przeczytać jej skład i wybierać taką, która skrywa jak najmniej substancji słodzących oraz innych niepotrzebnych dodatków (np. emulgatorów, spulchniaczy, czy utwardzonych tłuszczy). Nie ma granoli idealnej. To, czy granola będzie miała wpływ na naszą sylwetkę, zależy tylko od nas. Jakość kupionej granoli, jak również częstotliwości i ilości jej spożycia ma kluczowe znaczenie dla naszej diety.

Ja traktuję granolę jako jedną z alternatyw sycącego i szybkiego posiłku, która raz na jakiś czas nie zaszkodzi, a fajnie urozmaici dietę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *